Galda lomu spēles

Klasiskās lomu spēles

Tādās spēlēs, kā žanra uzsācēja "Dungeons & Dragons", "Pathfinder", "Savage Worlds", "Star Wars", "Stars Without Number" un neskaitāmas citas, spēlei ir vadītājs (Game Master jeb GM, arī Dungeon Master, DM). Viņš vai viņa iepriekš sagatavo spēles pasauli — visbiežāk ar veselu ģeogrāfiju, iedzīvotājiem, politiku, ekonomiku, un noteikti ar briesmām un slazdiem. Spēles vadītājs prezentē saviem spēlētājiem uzdevumu, kas viņiem jāpaveic: izglābt nolaupīto princesi vai troņmantinieku, novērst katastrofu, un tā tālāk. Atšķirībā no spēlētājiem, vadītājs attēlo visus spēles pasaules iedzīvotājus, ar ko tie sastopas. Šī spēļu veida biezo grāmatu centrālo daļu aizņem kauju noteikumi.

"Indie" spēles

Šis apzīmējums sākumā attiecās uz mazo uzņēmēju neatkarīgi (independently) izdotām spēlēm. Taču, izdevējdarbībai kļūstot aizvien vienkāršākai un lētākai, izdevēju ir kļuvis ļoti daudz. Šodien, runājot par indie, visbiežāk runa ir par oriģinālām, inovatīvām spēlēm. Spilgts piemērs ir Vinsenta Beikera "Apocalypse Worlds", kurai nu jau ir desmitiem populāru atvasinājumu. Kā likums, indie spēļu noteikumi ir stipri vienkāršāki, nekā klasiskajām spēlēm — nereti ietilpināmi vienā vai divās lapās, kā "Minimus". Daudzām indie spēlēm pamatā ir oriģināla, neparasta ideja: piemēram, Numenera izmanto vienreiz lietojamus elementus (cyphers), ar kuriem var darīt brīnumu lietas.

Arī FIASKO pieder pie indie kategorijas apakšgrupas "bez spēles vadītāja" (GM-less - visbiežāk nozīmē arī to, ka spēlei nav vajadzīga iepriekšēja gatavošanās). FIASKO ir inovatīva kaut vai ar to vien, ka spēlējam, "lai zaudētu". Taču pesimisms lai attiecas tikai uz personāžiem: mums, spēlētājiem, ir jautri!

Stāstu spēles (storytelling games)

Šī ir visjaunākā lomu spēļu grupa. Noteikumu apjoma ziņā te spektra vienā galā ir tādas stāstu spēles, kā Once Upon A Time, vai grāmatnīcās atrodamā Rory's Story Cubes, kur spēlētāji nav piesaistīti konkrētām lomām. Arī noteikumi ir pavisam minimāli. Otrā — piemēram, Fudge un Fate. Vidū (atceraties, runa ir tikai par noteikumu sarežģītību!) pieminēsim, piemēram, Archipelago, kuras gaisotne ņemta no Ursulas le Gvinas "Jūrzemes" grāmatām; savdabīgu spēļu sēriju ar nosaukumu Protocol; kā arī Microscope, kur spēlē radām veselu pasauli un/vai civilizāciju, un, ja vēlamies, izspēlējam interesantākās ainas.

Forumspēles

No pārējām atšķiras ar to, ka spēles galda vietā izmatojam (parasti — speciāli būvētu) diskusiju forumu (piemēram, Kurbijkurne). Pati spēle var notikt pēc jebkādas galda lomu spēļu noteikumu sistēmas. Šo spēļu raksturīga iezīme ir nesteidzīgums: intervāls starp gājieniem var būt gan dažas minūtes, gan mēneši. Kad ir brītiņš, tad arī spēlējam...

Vai tas ir viss?

Uh... Nē, nekādā gadījumā. Šeit minētie ir tikai daži piemēri, vairāk dažādas galda lomu spēļu sistēmas aplūkosim Jaunkurzemes vietnē.